Sunday, January 4, 2009

Memaksimakan Kemahiran Membuat Persembahan (Jualan)

Rasional
Persembahan atau penyampaian yang memikat mengenai sesuatu produk atau perkhidmatan akan menimbulkan rasa minat yang kuat kepada bakal pelanggan untuk mendapatkan produk anda. Kaedah, strategi serta peralatan yang sesuai adalah perlu bagi menghasilkan persembahan yang menarik 

Objektif
  1. Menggunakan kemahiran penyampaian untuk menarik pelanggan.
  2. Mengenalpasti keperluan pelanggan untuk disesuaikan dengan persembahan.
  3. Membentuk strategi persembahan berasaskan karektor dan keperluan pelanggan.
  4. Menstrukturkan kandungan persembahan kepada ; pembukaan, isi kandungan dan penutup.
  5. Libatkan pelanggan semasa membuat persembahan.
  6. Menggunakan teknologi persembahan secara berkesan.

Kandungan Kursus
1. Membina Skil-skil Persembahan
  • Menggunakan Bahan Visual: Gambar, Chart, Graf dan Grafik
  • Mempelbagaikan Bahan Visual agar maklumat dan idea lebih mantap
2. Mengenali Pendengar ( audience ) dan Situasi
  • Logistik - Berapa ramai bakal peserta, tahap pengetahuan dan sebagainya ? 
  • Situasi - Suasana mesyuarat, membentang kertas kerja, promosi ? 
  • Masa yang diperuntukkan 
3. Membina Mesej Yang Jelas
  • Fikirkan mesej yang berbentuk “One Key Idea”.
  • Sesuaikan mesej dengan keadaan peserta.
  • Jadikan mesej anda jelas, ringkas dan mudah diingati. 
4. Membuat Perancangan
  • Merancang lembaran kerja untuk persembahan. 
  • Menguruskan idea-idea untuk persembahan.
  • Teknik untuk tenteramkan diri anda.
Jangkamasa    :  2 Hari

Sebarang Pertanyaan, sila hubungi:
MR V.RAMAKRISHNAN (017-492 7746)
MAZFIA (012-567 4679)
FIDA (013-452 1008)
BASERI (013-5246601) - baseri_hasanimnc@yahoo.com

No 25 C, Bangunan Ban Bee,
Jalan Kampung Baru,
08000 Sungai Petani, Kedah
Telephone: 04-4252800
Fax: 04-4253786
E-mail: hasanimanagement_sp@yahoo.com